søndag 10. juli 2011

Karakterer på barnetrinnet? - Vurderingspraksis og lærerstatus.

Jeg er glad for at Høyre har som mål å heve lærernes status. En god vurderingspraksis vil etter mitt syn være et vesentlig bidrag til dette. Vurdering er en avgjørende forutsetning for læring.

Høyre vil gjeninnføre karakterer fra 5. klasse. Siden det ikke er mulig å få gjennomført en slik lovendring med dagens sammensetning på Stortinget, ønsker Høyre at elevene fra siste året på barnetrinnet skal få vite av lærerne sine hvor de ligger karaktermessig i basisfagene norsk, matematikk og engelsk. Da blir ikke overgangen til ungdomstrinnet et sjokk.
Gjeldende forskrift om individuell vurdering pålegger lærerne å gi elevene løpende og systematisk tilbakemelding om deres kompetanse i fagene som grunnlag for videre læring og utvikling.  Dette gjelder helt fra første trinn i barneskolen til og med videregående skole. Med utgangspunkt i læreplanens kompetansemål, skal læreren vurdere elevens kompetanse i forhold til disse målene.  

På barnetrinnet er det ikke lov å gi vurdering med karater. Men det er likevel ikke nok at eleven og foreldrene får vite om eleven jobber godt og har framgang i fagene. Kompetansen eleven har skal relateres til læreplanens mål og ikke til den enkelte elevens egne mål og forutsetninger.  Elevene og foreldrene skal også kjenne til innholdet i kompetansemålene og hva det blir lagt vekt på i vurderingen av elevenes kompetanse.
Mange skoler har utviklet beskrivelser av hva som kjennetegner ulik grad av måloppnåelse i enkelte fag. Ut fra disse kan elevens kompetanse i grunnskolen beskrives som lav, middels eller høy grad av måloppnåelse. Elevene skal etter forskriften også lære å vurdere seg selv i forhold til målene. Da blir ikke overgangen mellom 7. trinn uten karkater og 8. trinn med karakter "et sjokk".

Min påstand er at forutsatt at lærerne på barneskolen oppfyller elevenes rett til individuell vurdering, så vil eleven (og foreldrene) også ha kjennskap til omtrent hvor eleven ligger i forhold til karakterskalaen 1-6.  Hvor farlig er det da om dette blir uttrykt muntlig?
Når Kristin Halvorsen viser til at det er så vanskelig å sette karakter at lærerne på barnetrinnet ikke kan det, så er det egentlig det å oppfylle elevens rettigheter i den gjeldende forskriften mange ennå ikke kan.

Departementet har via Utdanningsdirektoratet satt i gang en nasjonal satsing på å heve vurderingskompetansen på ungdomstrinnet og i videregående skoler og lærebedrifter, kalt Vurdering for læring. Noen skoler og bedrifter er plukket ut til å delta og opplegget for dem er veldig bra. Meningen er at det etter hvert skal skje en spredning til alle skoler.
Kristin Halvorsen, hvor mange år vil det gå før satsingen har spredd seg til alle skoler og lærere? Det ligger et ansvar på skoleeier, dvs. kommunen og fylkeskommunen. De kommunene som ikke er med i satsingen, må kjenne sitt ansvar og ikke “vente på tur”.

Vurdering har ikke vært en del av utdanningen for dagens lærere. Diverse forsking og internasjonale undersøkelser viser at vurderingspraksisen i Norge er for dårlig. Elevene opplever at de blir ulikt behandlet.
Klager på standpunktkarakterer i ungdomsskolen og videregående skole viser at lærerne (i beste fall) ikke klarer å beskrive om det er læreplanmålene de har vurdert elevene i forhold til eller om det er andre hensyn de har lagt vekt på. Elevenes/foreldrenes argumentasjon sammenholdt med lærernes forklaringer viser at det ikke er samsvar i oppfatninger. Dette tyder på at lærerne ikke har oppfylt sin forpliktelse til på forhånd å gjøre eleven kjent med hva det vil bli lagt vekt på. Svarene på elevundersøkelsen tilsier det samme.

Derfor er det særlig viktig å utvikle lærernes kompetanse på vurdering. Ansvaret ligger hos skoleeier. Høyre vil være en aktiv skoleeier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar